Forbedre internasjonale oppdrag med global mobilitetsteknologi 

Smilende kvinne krysser gaten i en storby, med en smarttelefon i hånden og ørepropper.

Etter hvert som internasjonale oppdrag utvikler seg, HR transformeres, organisasjoner omfavner digitalisering og etterspurte talenter forventer en eksepsjonell ansattopplevelse, er det på tide med en glimrende global mobilitetsteknologi.

Behovet for mobilitetsstyringsteknologi i toppklasse øker, takket være en sammensmelting av trender: Flere ansatte forventer å jobbe eksternt, oppdragene blir stadig mer mangfoldige og komplekse, og organisasjoner gjennomgår betydelige digitale og HR-relaterte transformasjoner – som alle har blitt akselerert av den globale helsekrisen.

Likevel mangler mange organisasjoner fortsatt en strategisk visjon for automatisering/digitalisering av global mobilitetsstyring.

Ledende organisasjoner jobber med å flytte denne nålen. Mobilitetsstyringsteknologi er ikke lenger en fin løsning å ha for internasjonale HR-team som prøver å samarbeide, utveksle data, skape en positiv ansattopplevelse, levere på investeringsavkastning og vurdere samsvarsproblemer på en global skala. I stedet blir integrerte mobilitetsverktøy og plattformer en livslinje, spesielt når HR-team lærer viktigheten av å jobbe effektivt i en krisesituasjon.

En ny generasjon av teknologiløsninger, utformet for å dekke behovene til desentraliserte og internasjonale HR-team, har økt innføringen av automatisering. Dette inkluderer kalkulatorer for å bygge lønnspakker, omfattende programstyringsløsninger og utdanningsverktøy som hjelper internasjonale utestasjonerte med å lykkes mens de jobber og bor i utlandet.

Ikke bare er mobilitetsteknologi fordelaktig for organisasjoner og HR, utestasjonerte foretrekker også – og kommer til å forvente – lett tilgang til skreddersydde opplevelser. Som forbrukere tar vi i bruk nye verktøy raskere enn noen gang, og bruker teknologi til å få ting gjort raskt, enkelt og synlig. Internasjonale utestasjonerte er intet unntak. 

Fremtidens arbeid krever en ny fremtid innen talentmobilitet

I dag ser vi langsiktige og kortsiktige oppdrag, permanente omplasseringer (innenlands og internasjonale), virtuelle oppdrag, forretningsreiser, lokalansatte utenlandske arbeidere, flyttinger som initieres av ansatte, eksterne og fleksible arbeidere og «nomader» som reiser verden rundt uten å returnere til hjemstedet sitt. I den konkurransedrevne jakten på talent, og med en premie plassert på ansattopplevelsen, bør organisasjoner imøtekomme den nye uavhengigheten og fleksibiliteten som arbeiderne krever.

Samtidig vil en større mobilitetspopulasjon og mer komplekse mønstre for talentmobilitet øke samsvar- og forretningsrisikoer. Selv på sitt enkleste er det å drive et globalt mobilitetsprogram en kompleks jobb. Mobilitetsteam må håndtere mange interessenter, koordinering mellom utestasjonerte og deres familier, interne HR-team og linjeledere, bedriftsfunksjoner som finans og IT, og eksterne leverandører som skatte- og immigrasjonsspesialister.

Tre prinsipper for global mobilitetsteknologi

Følg disse prinsippene for å forestille deg en digitalisert global mobilitetsstrategi.  
  • Forenkling
    Evaluer og effektiviser prosesser. Vurder hvordan interessenter engasjerer seg i mobilitetsprogrammet ditt: Er det enkelt for dem å gjøre det?
  • Standardisering
    Bestem hvor du kan bruke en mer standardisert tilnærming for å oppnå fart og effektivitet under digitalisering.
  • Struktur
    Reduser ikke-essensielle prosesser. Vær reflekterende og ærlig om prosesser som kan være overflødige ved digitalisering.

Ut med det gamle, inn med det nye

Organisasjoner styrer sine ansatte i utlandet på en rekke måter. Mange følger fortsatt den tradisjonelle manuelle prosessen, der HR legger inn og beregner data via Excel-regneark og bearbeidede maler, og sender filer frem og tilbake mellom ledere og utestasjonerte for å innhente informasjon og godkjenninger. Denne tilnærmingen er selvsagt tidkrevende og tilbøyelig til feil.

Andre begynner å ta i bruk mobilitetsteknologi stykkevis uten å utnytte kraften i et robust og integrert system. For eksempel kan de beholde noen manuelle prosesser, eller de kan mislykkes i å knytte sine databaser, kalkulatorer, ansattnettsteder og overvåkingsverktøy til en omfattende pakke som produserer sammenhengende, aggregerte data.

Når går organisasjoner fra arbeidskrevende manuelle prosesser til rask og effektiv teknologi? Utenfor overordnede digitaliserings- og transformasjonsinitiativer, er endring ofte en katalysator for å ta i bruk mobilitetsteknologi. For eksempel kan den globale oppdragsmengden begynne å bli større enn antall ansatte som er tilgjengelig for å håndtere den. Et oppkjøp kan betydelig utvide utvalget av internasjonale ansatte. Eller en ny leder kan komme om bord, med en større vilje til å ta i bruk teknologi for å håndtere denne viktige delen av arbeidsstyrken.

Initiatorer kan motta varsler fra mobilitetsplattformen når de må iverksette tiltak – for eksempel for å godkjenne kostnader eller avtaler. Brukere har oversikt over flytteprosessen og vet hvem som eier hvert trinn i prosessen. Fra et administrasjonssynspunkt tilbyr plattformen bedre synlighet over arbeidsmengde og utmerkede rapporteringsfunksjoner.

Trender innen mobilitetsteknologi

Mange arbeidsgivere er fremdeles avhengige av manuelle prosesser, men en oppadgående trend i bruken av mobilitetsteknologi er synlig i våre studier. Det begynte før pandemien og har blitt akselerert av den globale helsekrisen som tvang organisasjoner til å ha en pålitelig innsikt i hvor deres ansatte er, og å gjennomgå programmer som pleide å fungere separat, for å eksponere hvor digitalisering er nødvendig. 
This chart is unable to display due to Privacy Settings.
The chart could not be loaded because the Privacy Settings are disabled. Under the "Manage Cookies" option in the footer, accept the “Functional cookies” and refresh the page to allow the chart to display.

Hvilke verktøy bruker bedrifter til å spore og administrere oppgaver og deres relaterte kostnader?

Grafikk: Et kakediagram som illustrerer hvordan deltakerne i undersøkelsen svarte på spørsmålet:

  • Annet: 5,9 %
  • Intern app: 12,9 %
  • Programvare fra eksterne selgere: 28 %
  • Hovedsakelig Excel og Word: 53,4 %

Kilde: Mercers undersøkelse fra 2019 om mobilitetsorganisasjon og transformasjon

Ansatte lener seg mot større fleksibilitet. De sier fremtidens arbeid handler om ... 

41 %

Teknologi – å kombinere menneskelig kreativitet med den prediktive kraften til AI og effektiviteten til automatisering

35 %

 Trives i karrieren – uansett hvor jeg jobber  

30 %

Uavhengighet — jeg jobber der jeg vil, når jeg vil, for hvem jeg vil.

Eksepsjonelle opplevelser for interessenter

Samlet sett er mobilitetsteknologi utformet for å tilby en tidsbesparende, brukervennlig og stressfri opplevelse for alle brukere. Slik kan en teknologioppgradering være til nytte for dine ledere, HR og utestasjonerte.

Ledere

Ledere får tilgang til en dedikert portal med dynamiske rapporteringsdashbord og live synlighet, og tilbyr åpenhet og kontroll – slik at de sømløst kan overvåke mobilitetspopulasjonen og programmet, spore investeringsavkastning og starte nye bevegelser med noen få klikk.

HR-analytikere

Analytikere kan raskt og enkelt forberede nøyaktige, feilfrie godtgjørelsespakker ved hjelp av sentraliserte kalkulatorer og data, samle inn digitale godkjenninger og ansattdokumenter (uten å legge ved filer i e-poster), overvåke kostnader og generere lønnsinstruksjoner – alt uten risikoen ved manuelle oppføringer.

Utestasjonerte

En mobilvennlig portal på forbrukernivå veileder utestasjonerte gjennom hvert steg av flyttingen – informasjon om oppdragsstedet, godtgjørelsespakken og fordeler, påminnelser om tidsfrister for å handle, tilgang til støtte og hjemflytting.

Bygg prosjektbegrunnelsen: Hvordan digitalisering støtter ditt globale mobilitetsprogram

Før du implementerer en ny mobilitetsteknologi, er det viktig å bygge en solid prosjektbegrunnelse for å få støtte fra ledelsen. Slik kan digitalisering være fordelaktig for organisasjonen og hjelpe deg med å bedre betjene den internasjonale arbeidsstyrken.
  • Hold tritt med den raske utviklingen av internasjonale team.
    Den riktige mobilitetsteknologien er fleksibel og gjenspeiler den globale arbeidsstyrken som endres, og det brede oppdragsspekteret den omfatter. 
  • Se den store sammenhengen.
    Å integrere din interne driftsstruktur, teknologi, retningslinjer og prosesser med hverandre – og med eksterne selgerøkosystemer – skaper en strømlinjeformet og sømløs prosess med toveis informasjonsflyt, noe som forenkler livet for HR-ledelsen. 
  • Forbedre ansattopplevelsen.
    Tilpass mobilitetsoppdraget og sett de ansatte først ved å gi informasjon som er skreddersydd for utestasjonertes behov, mens du balanserer administrativ effektivitet med den skreddersydde opplevelsen som oppdragstakerne foretrekker. 
  • Styrk HR med data og metrikk.
    Utvikle meningsfulle analyser som forbedrer personaladministrasjonen og gjør det mulig for HR å levere reell verdi og ta beslutninger i en bredere sammenheng med forretningsverdi, talentmobilitet og prosesser.
  • Mestre risiko og samsvar.
    En sentralisert plattform for mobilitetsteknologi tilbyr et høyt nivå av tilsyn, slik at mobilitetsteamet kan gi råd til virksomheten, overvåke samsvar og unngå brudd på regler for skatt, trygd og immigrasjon. Integrerte godtgjørelseskalkulatorer eliminerer behovet for manuell dataoppføring og begrenser risikoen for menneskelige feil.
  • Administrer kostnader med omhu.
    Hold deg innenfor budsjettet med et integrert system for mobilitetsstyring som skaper pålitelige kostnadsprojeksjoner, tilbyr en rekke visuelle utgifter, og som omfavner kostnadsstyring. 
  • Få investeringsavkastning.
    Valider prosjektbegrunnelsen og bestem talentmobilitetsverdien for organisasjonen, utover ansattopplevelsen. 

Seks spørsmål du bør stille deg før du tar i bruk global mobilitetsteknologi 

Utfordre deg selv:
  • 1. Hva er vårt internasjonale arbeidsstyrkeantall, og vokser det?

    Hvis du har tusenvis av mobile ansatte å administrere, er det mer sannsynlig at du vil dra nytte av den nyeste mobilitetsteknologien enn en organisasjon med bare en håndfull utestasjonerte. 
  • 2. Hva er prisen for en feil sammenlignet med prisen for teknologi?

    Manuelle prosesser øker sannsynligheten for en kostbar feil, som å betale for mye til utestasjonerte eller ukorrekte skatter – for ikke å nevne pinlig tilbakesporing og revisjoner. Dessuten har utestasjonerte en tendens til å sammenligne notater, både innenfor organisasjonen og deres internasjonale enklaver, så totale godtgjørelsespakker bør være rettferdige og konkurransedyktige. En investering i teknologi kan betale for seg selv ved å unngå kostbare feil og å skape likestilte pakker som tåler gransking.
  • 3. Hva er investeringsavkastningen på vårt internasjonale oppdragsprogram?

    Internasjonale oppdrag kan være flere ganger dyrere enn tilsvarende stillinger hjemme. Teknologi kan levere objektive, konsekvente data for å støtte kostnadene og fordelene ved oppdrag. Hvis du beregner godtgjørelse for utestasjonerte ved hjelp av et Excel-regneark som ikke knytter seg til HRIS-systemet ditt, vil det være vanskelig å identifisere og rettferdiggjøre de totale kostnadene.
  • 4. Hvor mange typer utestasjonerte har du?

    Teknologi kan hjelpe deg med å utforme, artikulere og opprettholde utenlandsrelaterte godtgjørelsesprofiler som er nøyaktig tilpasset målene for hvert oppdrag, og å gjøre nyttige skiller – for eksempel blant fagstillinger som trengs umiddelbart for å få et prosjekt i gang i et nytt marked kontra utviklingsstillinger for å lære opp fremtidige ledere for seniorstillinger. 
  • 5. Sporer du dine utestasjonerte nøyaktig?

    Oppdragstakere kan være vanskelige å spore. Du trenger kanskje bedre teknologi hvis du sliter med å produsere raske rapporter som deler oppdatert, detaljert informasjon om hver oppdragstaker, som hjemland, hvor de og deres forsørgede bor, hvor lenge visumene deres er gyldige og hvilken medisinsk forsikring de har. 
  • 6. Er dine utestasjonerte fornøyde?

    En enkel undersøkelse kan måle utestasjonerte tilfredshet med oppgavene sine – og hjelpe deg med å avgjøre om en investering i mobilitetsteknologi vil forbedre de ansattes engasjement.

Om forfatterne

Frederic Franchi er leder for globale mobilitetsteknologiløsninger og medlem av kompetansesenteret for global mobilitet. Frederic startet i Mercer Information Solutions & Technology Solutions i juni 2012. Frederic gir kundene dyptgående kunnskap om Mercers globale mobilitetsteknologitilbud og hvordan disse kan passe deres nåværende krav, slik at de kan utlede maksimale fordeler og forbedre deres internasjonale prosesser for oppdragsstyring. Frederic er basert i London, og du kan nå ham på frederic.franchi@mercer.com.

Michael Nash er leder for globale mobilitetsteknologiløsninger for Europa, og kom tilbake til Mercer i juni 2019 etter 12 års fravær der han eide og drev sin egen produksjonsvirksomhet. I denne perioden ble Mike lidenskapelig opptatt av de positive effektene av digitalisering og prosessautomatisering, og implementerte en rekke verktøy for både lokalt og SAAS-regnskap, produksjon og salgsverktøy. Han ble med på nytt for å danne en del av lederteamet for mobilitetsteknologi, med fokus på Mercers plattform for mobilitetsstyring. Mike er basert i London, og du kan nå ham på michael.nash@mercer.com.

Bidragsyter(e)
Frederic Franchi
Michael Nash
Relaterte løsninger
    Relatert innsikt