Mercer Quality of Living undersøkelse 2018 | Mercer Norge

Mercer Quality of Living Undersøkelse 2018

• 20 mars 2018
  • Norge, Oslo

Oslo opp 5 plasser på undersøkelsen om livskvalitet (quality of living)

• Oslo er blant de 5 byene som har steget i kåringen pga færrevoldsepisoder
  • Oslo er rangert blant de topp 10 beste byene å bo i forhold til renhet og foruresning
  • For niende år på rad, rangeres Wien høyest på levestandardundersøkelsen

I følge Mercers årlige undersøkelse om livskvalitet, i år den tyvende i rekken, har Oslo blitt en mer attraktiv by å bo i for utestasjonerte. Byen har rykket fem plasser opp til 25. plass på grunn av nedgang i antall voldsepisoder. For niende år på rad er det Wien som troner øverst på listen, etterfulgt av Zurich. Auckland og Munchen deler tredjeplassen. Femte plass gikk til Vancouver, som også er den høyest rangerte nord-amerikanske byen. Fra Asia og Latin-Amerika er det henholdsvis Singapore (25. plass) og Montevideo (77.plass) som har høyest rangering.

Europa opplever økonomiske ustabile tilstander rundt Brexit. Selv med politisk uro i regionen generelt, er europeiske byer fortsatt blant de høyest rangerte i forhold til livskvalitet, og er svært attraktive for utestasjonerte. Byer i fremvoksende markeder klatrer sakte, men sikkert oppover på rangeringen; et resultat av flere tiår med investeringer i infrastruktur, rekreasjonsmuligheter og økt boligstandard for å tiltrekke seg talenter og multinasjonale selskaper.

«Med økt globalisering og demografiske endringer blant medarbeiderne, er en av hovedfordringene for  næringslivet de neste fem årene å tiltrekke seg og beholde de riktige talentene», sier Ilya Bonic, Senior Partner og  global leder for Mercer’s Career område. «I takt med en stadig mer mobil og digital arbeidsstyrke, hvor behov og ambisjoner blir mer og mer individualisert, ser man også endrede forventninger i forhold til både karriere, livsstil og hvor man ønsker å jobbe. Selskapene må vurdere alle disse faktorene i sine tilbud til utestasjonerte.»

«I tillegg til sosio-økonomiske og politisk forhold, kan spesielt trafikkbilde og muligheter for offentlig transport være viktige evalueringsfaktorer. Har man barn, er skole, barnehage og utdanningstilbud selvsagt kritisk. Og er disse områdene mindre tilfredsstillende på en lokasjon, bør bedriftene vurdere konkret kompensasjon for dette, eventuelt tilby andre lokasjoner for utestasjonering hvis de har en slik mulighet», sier Cecilie Pedersen, leder av Mercers Career business i Norge.

Om undersøkelse

Mercers undersøkelse om livskvalitet er blant verdens ledende og mest omfattende undersøkelser med hensyn til data. Den utføres årlig og er til stor hjelp for multinasjonale selskaper og andre organisasjoner som skal lønne og kompensere utestasjonerte medarbeidere rettferdig og riktig. I tillegg til verdifulle data om livskvalitet, tilbyr Mercer også anbefalinger i forhold til kompensasjon for å bo under mer krevende forhold («hardship allowance») i mer enn 450 byer. Undersøkelsen om livskvalitet inkluderer 231 av disse byene (last ned hele rapporten her).

I år presenterer Mercer også en separat rangering i forhold til renhet og forurensning (city sanitation), som analyserer avfallshåndtering, utbredelse av smittsomme sykdommer, luftforurensing, vanntilgjengelighet og vannkvalitet. Alt dette er også viktige aspekt i forhold til hvor attraktiv en by er å bo i. Honolulu topper listen, mens alle de fire nordiske byene er blant topp ti. Helsinki er nummer to mens København, Stockholm og Oslo deler 8. plassen.

«Hvordan en utestasjonert ansatt og deres familie opplever oppholdet, har alt å si for hvor vellykket en utestasjonering blir», sier Slagin Parakatil, Principal i Mercer og global produkteier for undersøkelsen om livskvalitet. «Hvis en by har dårlig livskvalitet og liten evne til å tiltrekke seg talenter og utenlandske selskaper, påvirker dette i stor grad den utestasjonertes livsstil. Den yngre generasjon, spesielt millenials, har høye forventninger til livsstil, fritid og underholdningstilbud. Selskaper som sender ansatte ut i verden bør skaffe seg et komplett bilde av forholdene på de ulike lokasjonene,  slik at de kan kompensere de ansatte riktig i forhold til sannsynlige endringer i levestandarden»

«Medarbeiderens individuelle behov, ønske om utvikling og ikke minst familiens totale behov er viktig i forhold til å bosette seg utenlands. Det er kritisk å vurdere hvor den ansatte er  i livsløpet, om det  er barn involvert eller ikke, og hva slags type jobb det er som venter. Dette er faktorer som påvirker livssituasjonen og behov mht. lokasjon. I tillegg finnes det bedrifter som skal etablere seg i utlandet for første gang som også trenger hjelp til å velge lokasjon. Hvis valget står mellom flere byer, så vil Mercers undersøkelse kunne bidra til gode beslutninger» legger Pedersen til.

De 10 beste og verste i Mercers globale Quality of Living rangering (last ned hele rapporten her)

2018 2017 By Land

230 230 Bangui
Central African Republic
231 231 Baghdad Iraq

Mercer er ledende på konsulenttjenester innen health, wealth og careers. Mercer hjelper sine kunder verden over med å fremme helse, rikdom og ytelse hos deres viktigste ressurs — menneskene. Mercers mer enn 20 000 ansatte er basert i mer enn 40 land, og firmaet opererer i mer enn 130 land. Mercer er et heleid datterselskap av Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), et globalt profesjonelt servicefirma som tilbyr rådgivning og løsninger innen risiko, strategi og mennesker til sine kunder. Med 57 000 ansatte verden over og årlig inntekt på over 13 milliarder dollar, er Marsh & McLennan Companies også morselskapet til Marsh, som er ledende innen forsikringsmegling og risikostyring; Guy Carpenter, ledende innen å tilby risiko og gjenforsikringsformidling tjenester; Og Oliver Wyman, ledende innen managementrådgivning. For mer informasjon, gå til www.mercer.no, og følg Mercer på twitter @MercerInsights.

Mercer tilbyr også rådgivning og markedsdata på håndtering av kompensasjon for utestasjonerte og internasjonale ansatte, og jobber med multinasjonale selskaper og myndigheter verden over. Mercer vedlikeholder en av de mest omfattende databasene for internasjonal oppdragspolitikk, kompensasjonspraksiser, og data på verdensomfattende kostnader for leve og bo, og motgangsgodtgjørelse. Mercers årlige mobilitetskonferanser og andre arrangementer gir selskaper innsyn i de seneste trender og research på mobilitetsutfordringer. Besøk https://mobilityexchange.mercer.com for detaljer. Følg Mercers mobilitetsnyheter på twitter @Mercer_Talent.

KONTAKTINFORMASJON