Mercer Cost of Living undersøkelse 2017 | Mercer Norge

Mercer Cost of Living Undersøkelse 2017

• 21 juni 2017
  • Norge, Oslo

Oslo blir dyrere for expats

I Mercer’s årlige Cost of Living undersøkelse fremgår det at det er afrikanske, asiatiske og eurpeiske byer som dominerer de øverste plassene på listen over de dyreste byene å bo i for expats (utestasjonerte).

Oppnå vekst i en kompleks verden. Les mer om Mercer's HR- og Career-tjenester.

Oslo har gått opp 13 plasser fra i fjor over de byene i verden hvor det er dyrest å bo, og er nå nummer 46 på listen. Hvis man kun ser på europeiske byer, så er Oslo på 8. plass. Luanda (Angola) og Hong Kong har byttet plass fra i fjor. Luanda innehar nå førsteplassen som den dyreste byen å bo i, mens Hong Kong ligger som nr 2.  Resultatene fra Mercer’s 23. Cost of Living undersøkelse er nå klare. Vennligst les hele undersøkelsen her.

Mercer’s Cost of Living undersøkelse er blant de mest omfattende studiene på markedet, og er laget som et verktøy for å hjelpe bedrifter og organisasjoner med å tilby riktig lønn og kompensasjonsordninger for utestasjonerte rundt omkring i verden. New York er grunnlaget for undersøkelsen, og er byen alle de øvrige byene sammenlignes med. Valutakursene måles mot US dollar. Undersøkelsen omfatter 400 byer på 5 kontinent, og beregner kostanden på mer enn 200 parametere på hver lokasjon, bl.a. bolig, transport, mat, klær, møbler og underholdning.

Sveits tar ledelsen i Europa med 3 byer blant topp 10

De tre dyreste europeiske byene å bo i er Zurich, Geneve og Bern, som alle er blant de topp ti. Oslo ligger på 8. plass i Europa og har gått opp 13 plasser siden i fjor. Cecilie Pedersen som leder forretningsområdet Career i Mercer Norge har følgende kommentar:

“Det er ikke overraskende at Norge ligger på en 46.plass og blir vurdert som dyrere enn i 2016. Vi har hatt en større økning i konsumprisindeksen enn de øvrige landene Europa, samt at boligprisene har vært høye. Og bolig utgjør en vesentlig kostand for utestasjonerte som gjerne har med seg familie og har således definerte krav til størrelse og beliggenhet.  Hvorvidt dette vil påvirke tilstrømmingen av utestasjonerte til Norge er uvisst, men det gir uansett verdifull input til bedriftene som har medarbeidere eller skal sende medarbeidere hit».

Nathalie Constantin-Métral, toppleder I Mercer med ansvar for å gjennomføre denne undersøkelsen, påpeker at til tross for en moderat prisvekst i de eurpeiske byene, så har EU kursen likevel svekket seg mot den amerikanske dollaren. Noe som har dyttet de fleste vest-eurpeiske byene nedover på rangeringen.

Som et resultat av lokale valutakursers avskriving mot den amerikanske dollaren er det enkelte byer i Øst- og Sentral-Europa som har falt på rangeringen, inkludert Praha (132) og Budapest (176), mens byer som Minsk (200) og Kiev (163) gikk noe opp på listen i forhold til i fjor. Og dette til tross for stabile forhold i disse byene.

Amerika

Med New York City på niende plass, to hopp opp fra i fjor, er byene i USA er blant de dyreste å bo i på det amerikanske kontinentet. Deretter følger San Fransisco (22) og Los Angeles (24), som har hoppet opp hhv fire og tre plasser fra fjoråret. Ser man på andre byer i USA, så har Chicago (32) hoppet opp to plasser, Boston (51) har gått ned fire plasser og Seattle(76) gått opp syv plasser. Houston (74) som er oljehovedstaden i USA, og hvor det også befinner seg mange nordmenn, har gått opp en plass fra i fjor. Portland (115) and Winston Salem (140) er de rimeligste byene å bo i for utestasjonerte i USA.

Constantin-Métral hevder: «Generelt sett har amerikanske byer holdt seg stabile eller hoppet noe opp på listen grunnet den sterke amerikanske dollaren og hvordan den har ligget i forhold til all annen valuta».

Afrika

En del afrikanske land fortsetter å ligger høyt på undersøkelsen også i år, noe som reflekterer vedvarende høye levekostnader og priser på varer for utestasjonerte. Luanda(1) topper listen som den aller dyreste byen å bo i for utestasjonerte til tross for svakere valutakurs i forhold til dollaren. Luanda etterfølges av Victoria (14), Ndjamena (16), og Kinshasa (18). Lagos kommer på 29. plass. Tunis (209) har falt seks plasser og er den rimeligste byen å bo for regionen og totalt.

Asia

Fem av byene på topp 10 listen i år er i Asia. Hong Kong (2) er den dyreste, som grunnet valutakursen har opplevd økte boligpriser. Deretter kommer Tokyo (3), Singapore (5), Seoul (6) og Shanghai (8).

«Med styrkingen av den japanske yen, økte priser for varer og tjenester som utestasjonerte har behov for, i tillegg til et dynamisk boligmarked, har japanske byer under ett hoppet oppover på listen», sier Constantin-Métral. «På den andre siden har kinesiske byer falt på listen pga en svekket kinesisk yuan mot den amerikanske dollaren»

Til tross for globale endringer så fortsetter multinasjonale selskap å sende folk til utlandet for å styrke intern mobilitet og sikre global konkurransedyktighet

Rettferdig og konkurransedyktig lønn, og muligheter for forfremmelse er topp prioriteringer for medarbeidere i år, og dette er ikke overraskende i forhold til en tid med mye endring og usikkerhet.

Som et resultat av dette vurderer multinasjonale selskap fortløpende kostander det har å sende folk til utlandet. I tillegg til lønns- og kompensasjonskostnader, vurderes også aspekter som lokal vs sentral kompetanse, lederutviklingsaspekt og en kulturbygging innad i selskapet.

“Globalisering av arbeidsplassen skjer I mange selskap som har lokasjoner rundt omkring I verden, og de fremmer internasjonale utplasseringer for å utvikle og styrke fremtidige ledere» sier Ilya Bonic, Senior Partner og President i Mercer’s Career forretningsområde. «Det er mange organisatoriske og individuelle fordeler med å sende folk ut i verden, enten for kort-tids eller lang-tids utestasjonering. Bl.a. karriereutvikling, personlig kompetanseutvikling, internasjonal erfaring, kompetanseoverføring og fordeling av ressurser».

Topp 10 dyreste og rimeligste byene I verden:

City

TUNIS

Tunisia

Over Mercer

Mercer er ledende på konsulenttjenester innen health, wealth og careers. Mercer hjelper sine kunder verden over med å fremme helse, rikdom og ytelse hos deres viktigste ressurs — menneskene. Mercers mer enn 20 000 ansatte er basert i mer enn 40 land, og firmaet opererer i mer enn 130 land. Mercer er et heleid datterselskap av Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), et globalt profesjonelt servicefirma som tilbyr rådgivning og løsninger innen risiko, strategi og mennesker til sine kunder. Med 57 000 ansatte verden over og årlig inntekt på over 13 milliarder dollar, er Marsh & McLennan Companies også morselskapet til Marsh, som er ledende innen forsikringsmegling og risikostyring; Guy Carpenter, ledende innen å tilby risiko og gjenforsikringsformidling tjenester; Og Oliver Wyman, ledende innen managementrådgivning. For mer informasjon, gå til www.mercer.no, og følg Mercer på twitter @MercerInsights.

Mercer tilbyr også rådgivning og markedsdata på håndtering av kompensasjon for utestasjonerte og internasjonale ansatte, og jobber med multinasjonale selskaper og myndigheter verden over. Mercer vedlikeholder en av de mest omfattende databasene for internasjonal oppdragspolitikk, kompensasjonspraksiser, og data på verdensomfattende kostnader for leve og bo, og motgangsgodtgjørelse. Mercers årlige mobilitetskonferanser og andre arrangementer gir selskaper innsyn i de seneste trender og research på mobilitetsutfordringer. Besøk https://mobilityexchange.mercer.com for detaljer. Følg Mercers mobilitetsnyheter på twitter @Mercer_Talent.

KONTAKTINFORMASJON